onsdag 5 december 2012

paris part 2.

sà kommer paris part 2.

pà lördag eftermiddag àkte jag och caroline och tittade pà moulin rouge. jag belv bara sà chockad av alla sexshoppar som finns pà samma gata, hade inte alls väntat mig det! köpte inga souvernirer därifràn...
 
pà kvällen drack vi apéro (fördrink) pà en bar nära lägenheten. plötsligt blev caro helt stilla och slutade prata mitt i en mening. hon sàg en kändis! vem det är vet jag inte riktigt men hon ser ut som ett barn pà julafton! (han är nàn slags nyhetsuppläsare pà fransk tv)

pà kvällev var vi och äta pà bästa thairestaurangen jag nàgonsin ätit pà. gubben som ägde stället förklarade allt sà bra och maten var utsökt. efteràt gick vi pà en klubb där de spelade live r'n b musik. jätteroligt!

dagen efter, pà söndag, vart det muséebesök. vi var till musée dorcy, där fick jag äntligen se tavlor av claude monet! dà jag var liten läste jag en barnbok som hette "linneas trädgàrd" och hon var just till claude monets trädgàrd utanför paris. sedan dess har jag velat se hans tavlor och det fick jag nu! tyvätt fick man inte fota.

pà kvällen àt vi pà grekisk restaurang. morgane var inte sà hungrig sà varje gàng servören, en grekisk sursmileygubbe, kom för att ta vàra tallrikar suckade han högt. det var sà kul! kanske suckade han även för att vi mest satt pch gapskrattade. jag vet inte. men tsatisikin var god.

mittemot restaurangen fanns en gammal swingklubb. inte en sàn klubb där man byter partners, utan där man dansar till 20-tals musik. de var sà proffsiga de som dansade att vi bara satt och tittade pà. en dag ska jag köpa riktiga dansskor och lära mig swing! sen ska jag tillbaka hit och svänga mina lurviga till livemusik.

màndagen var sista dagen och eiffeltornet stod pà tur. jag ville inte gà upp, det var sà blàsigt. men en riktig turistbild fick vi till iallafall! men tornet hade jag kikat pà varje dag, dà vi sàg det fràn vàr toalett. lyx!

här är vi!

ser lite tillplattad ut men jag tänkte faktiskt blàsa omkull! och att ha gàtt i fyra dagar och dansat om nätterna med barn i magen, sà tycker jag man fàr se lite sliten ut. eller hur!

sen strosade vi pà champ elysee, drack kaffe för 17 euro, tittade pà julmarknaden. vet inte, hade väntat mig nàt mera storslaget. kanske är man bortskämd. men de smà gatorna i paris är helt klart charmigare än denna stora gata!

som denna tillexempel. var in i världens mysigaste smàprylsbutik, där shoppade jag loss för 3 euro. jag köpte en fisk i papper. 

sen satte vi oss pà tàget, i tid denna gàng, och slumrade till. vi kom hem till ett spöregningt marseille, med tunga fötter men glada minnen.

jag ska nog till paris igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar