lördag 1 december 2012

paris, part 1. en français aussi!

sà kom den efterlängtade parisweekenden med caroline och morgane. gud vad jag hade längtat! paris är ju den romantiska drömmen, och det var, nästan, lika bra som jag väntat mig. tror det har större effekt om man inte redan bor bland all den fantastiska arkiketuren som frankrike har att bjuda pà, men nog tyckte jag endà att allt var helt magiskt!

vi började resan med att missa tàget. men som smala snygga och högklacksburna kvinnor vi är sà charmade vi in oss pà nästa proppfulla tàg, och kom äntligen iväg!
 
här är fôrsta kvällen i paris, morgane och jag.
C'est la premier soir à Paris, morgane et moi.


 
coqtails var ju ett màste, fast jag fick hàlla mig till coca och fruktjuicer... men caro njöt för mig ochsà!
les filles buvaient beaucoup de cocktails, mais je buvait que du coca et du jus de fruit!


lägenheten vi hyrde hade bra läge, centralt och nära till metron. det kan jag rekomendera, att hyra lägenhet istället för hotell! mycket billigare om ni är flera=mera pengar till shopping! ska ni till frankrike sà fràga mig bara om hjälp sà fixar vi lägenhet!
här sov vi pà rad!
nous avons loué un petit appartement à paris. il est beaucoup moins cher que de prendre un hôtel!

 
dagen efter en rad med coqtails behöver man en stor frukost. hinner man inte med frukosten gàr det lika bra, om inte bättre, med brunch! vi beställde in sà mycket mat, och vi àt upp precis allt. vi sullade därifràn. bästa brunchcaféet i montmartre.
le jour après quelques cocktails vous avez besoin d'un petit déjeuner copieux! nous avons commandé dans tout ce qu'ils avaient et nous avons mangé tous aussi. meilleur endroit pour prendre le petit déjeuner dans montmartre!


sen ville jag se fiket som amelie jobbade pà i filmen, ni vet amelie fràn montmartre. bästa filmen ever! jag ser ut som ett barn pà julafton!
après nous sommes allés voir le café où amelie travaillé dans le film. je suis comme un enfant à Noël!


metro àkte vill led och lusta, men nu kan jag iallafall det, sà nästa gàng kan jag àka själv. hehe. HAHAHA.
nous avons pris le métro plusieurs fois, donc la prochaine fois je peux le faire seul. HAHAHA! non.

uppe pà berget.
sur la colline


och ett mulet paris. men ett härligt mulet paris!
un Paris nuageux

to be continued!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar