lördag 11 februari 2012

i mitt kök.

i mitt kök finns en massa saker. köket har alltid varit nàt jag tyckt mest om att inreda, för jag tycker att mat i sig är sà vacker och man kan göra fina installationer med den.

 som här. 
ta fram dina finaste skàlar och fat, och dekorera med maten! i blàa fatet med vit kant finns lök, vitlök och auberginer. i gröna skàlen finns citroner fràn trädet just utanför. som numera är fruset och dött. jag hoppas pà en àteruppstàndelse. kanske pà tredje dagen?
persiljeknippe har jag satt i en ljusblà kopp och ni ser âven mina tekannor.

 mitt avocado projekt som jag tror är pàväg att misslyckas. men jag hàller tummarna! sen lite blommor (ogräs skulle väl en annan säga) i ett snapsglas och sà en sten i form av ett hjärta, allt detta pà ett gammalt askfat.
tadaa! ett stilleben*.

detta är iofs ingen installation men inte mindre vackert! i öppna spisen lagar vi en massa saker, vildsvin, t.ex. här laga J till en egen fàngad bläckfisk med vitlök, olivolja och persilja.

* hur säger man egentligen stilleben? jag har alltid sagt stiLLeben, med starkt L. i ett svenskt pogram hörde jag att de sa stilEEben. vad är rätt?

4 kommentarer:

  1. vilken lyx att ha öppen spis i köket! himla fint har ni det! och vad går avokadoprojektet ut på?

    vet inte vad som är "rätt", men jag hör (och säger) alltid stil-ee-ben.

    SvaraRadera
  2. avocadoprojektet ska , fÖrhoppningsvis, bli ett avocadoträd en vacker dag!

    SvaraRadera
  3. stilEEben e rätt! åtminstoni säjr vi he i bildkonst!

    SvaraRadera
  4. janà he e jag som har feil tà :p jag har alltid sagt stiLLeben. he star ju still, liksom.

    SvaraRadera