tisdag 20 november 2012

om att föda bland nunnor

jag är sà tröööött ikväll! vara vaken àtminstone 2 timmar till, sen fàr man med gott samvete gà och lägga sig. annars har jag varit duktig ikväll, har bakat peanut cookies och kokat risotto, hur amisiöst är inte det?
julien, han har ocksà varit duktig. han ringer samtal till mej som inte jag vill ringa, men enbart för att det är pà franska och màste bli 100 %  rätt. skulle vi vart i finland skulle jag ringt själv. vart ringde han dà undrar ni säkert? jo han ringde och "bokade" sjukhus. här, som man säkert fàr i finland ocksà om man kanske vill föda privat, sà ska man själv välja sjukhuset man vill föda pà. i vàrt omràde finns 4 olika att välja pà, och sàklart fàr man välja utanför omràdet men dà blir det ju naturligtvis längre att köra. de fyra jag hade att välja pà var dessa:
  • sjukan som finns närmast oss. som inte ens var ett val. där är de sà klantiga, de opererar fel ben, gipsar fel armar och gud vet vad. ingen gàr till det sjukhuset. och dà absolut inte för att föda. nej tack. och om det skulle hända nàt med fostret sà har de inte all utrustning som behövs, dà flyttas bebusen till marseille och mamman ligger kvar 50 km bort. nej tack till det ochsà.
  • det andra var till det jag först hade tänkt mig, det är rätt sà nära och enkelt att ta sig till via motorvägen, men efter allt vad vänner berättat, som fött sina barn där var det heller inget alternativ. jag màste ju gà pà lite vad folk säger, för jag har ju inga erfareneheter själv av det här. även här är det sà att om nàt händer bebisen sà flyttas den men inte jag pga att de inte har all utrustning.
  • det tredje har jag inte hört nàt om alls
  • och det fjärde, och det som jag valde, har allt. ligger liiite längre bort, men överkomligt. händer nàt har de allt sà jag fàr vara pà samma ställe som bebisen. men inte bara det. det är ett katolskt sjukhus, det vill säga att det drivs av nunnor. känns pà nàt sätt tryggt. och för varje barn som föds sà ringer de i kyrkklockan. och det är nytt och fräscht och har listats som bästa bb:n i evigheters evighet. lite konstigt tyckte de, nunnorna, att vi inte var gifta nu dà vi väntar barn. hehe
jaa-a, sà att.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar