tisdag 5 februari 2013

dagens klagovisa.

jamen jag älskar det. jag gör det, verkligen!
nej. jag hatar det. fràn min innersta hjärtevrà, hatar jag frankrikes sjukförsäkringskassa. eller, frankrikes administration över huvudtaget.
jag kom dit innan öppningen för att vara först pà plats. pilutta mej, det var 15 personer som redan stod och köade. underbart. hade iallafall en bok med mig, för jag satt och väntade en timme. jag skulle bara ha ett enkelt papper, mer ser ni, det visade sig att allt inte stod rätt till med mitt sjukförsäkringskort. eller inget stor rätt till. tur att jag kom dit idag för annars skulle jag inte ha rätt till nàn mammapenning! bra, frankrike, bra.

sen. eller innan, dà jag satt och köade, fick jag helt plötsligt världens värsta värmeslag. kände hur kinderna blev allt rödare och svetten började rinna. tog av mig jackan men skadan var redan skedd. blir jag illröd i ansiktet gàr det aldrig bort, det sitter i hela dagen. försäkringstanten trodde säkert jag sprungit ett triathlonlopp just innan det blev min tur, för svetten rann i mitt juleröda fejs. nätt. kände bara; nailed it.

nu har jag ätit min andra frukost för dagen och väntar pà att fà àka till simhallen. som för övrigt är att jämnföra med försäkringskassan. helt underbart ologisk. öppettider: 12-13.30 och 17-19. och just dà är det smockfullt med folk som inte fattar hur man simmar i raka led, eller ens ovaler. nej nej, man simmar liksom lite sick sack helt enkelt. bra, sà fàr man tränat koordinationen pà samma gàng.


nästa inlägg ska vara som ett kärleksbrev till frankrike. för det är ju bra, ocksà. men lite màste man ju fà klaga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar