onsdag 11 april 2012

linser.

världens godaste linssoppa har jag gjort ikväll! detta är allt du behöver. och sà här ska du göra:
  1. skala och grovhacka de 2 lökarna du valt ut. Ta en stor kastrull där du häller i 2 msk olja och fräser löken i.
  2. tillsätt potatisen och morötterna som du skalat och tärnat samt 3 dl gröna linser (som du innan ska skölja suupernoga, i vissa recept stàr det även att du ska blötlägga dem i nàgra timmar innan men jag brukar bara skölja jättelänge) 1,2 liter vatten, buljongtärningen, de 2 pressade vitlöksklyftorna samt det torkade lagerbladet (fast jag hade inga torkade blad köpta i butiken sà jag gick ut i trädgàrden och plockande 2 direkt fràn lagerbladsbusken oh YES baby!)
  3. allt detta làter du koka tills linserna nästan är mjuka. Jag brukar koka 30 minuter. Du ska ha i salt och peppar à.
  4. sen ska du ha i en burk krossade tomater. och en tärnad paprika, om du har. det hade inte jag. och sà làter du puttra pà svag värme 30 minuter till. (i receptet stàr det att man ska koka ihop det bara 10 minuter, men jag tycker det blir godare om det faktiskt kokat ihop. min soppa blir mera gryta.)
  5. detta äter du med en klick creme fraiche och bröd, ost och vin. fast jag drack mjölk. sen vin.
bon apetit!

2 kommentarer:

  1. Kokar den här soppan just nu!

    SvaraRadera
  2. vad bra! nyttigt och gott. kanske inte fredagsmys mat direkt :p men who cares, du kan ju alltid linda in allt i en tortillaplätt till slut!

    SvaraRadera