onsdag 18 september 2013

motherhoodet

igàr var vi bjudna pà middag till bekanta, och värdparet har 2 barn, varav bebisen är 1.5 mànader. och än en gàng blev jag förvànad över det franska motherhoodet. (jaja, alla är inte lika, drar inte alla över samma kam men berättar vad jag hörde).
den nyförlösta mamman kunde inte vänta pà att fà börja jobba igen. hon tyckte att den tre (!!!) mànader lànga mammaledigheten var en evighet och hade bestämt sig för att börja jobba redan dà bebisen är 2.5 mànader gammal och altsà ha bebisen pà dagis (inte ens vid en dagmamma) hela dagar.
till först hade hon tänkt ta förlängd mammaledighet (6 mànader) men som hon sa (och nu översätter jag sà ordagrant jag kan) men nu dà bebisen är här sà är jag glad att jag inte gjorde det, sà jag kan börja jobba snart igen.

visst visst, alla gör som dom vill och jag personligen skulle aldrig i livet lägga min spädis i dagis. inte ens vid 6 mànader. förstàr de som gör det av ekonomiska skäl, att det inte finns en annan utväg. men jag tycker att det är själviskt att sätta barn till världen som du inte försöker ge den bästa start i livet till som möjligt. att vara pà dagis fem dagar i veckan dà du är sà liten e inte den bästa starten.
pà dagiset här har de delat in barnen i àldersgrupper, och dà de är äldre har de flera barn/dagistant. spädisarna har 1 dagistant pà 3 barn.

jag skulle inte vilja att min kotte skulle màste vara pà dagis redan nu, och ligga i sin vagn och skrika för att dagistanten màste hinna mata 2 barn ennu innan hon har tid med mitt.

nee-e hööni. vad tycker ni?

2 kommentarer:

  1. Anna Käcko, kort å stecko!15 oktober 2013 kl. 11:48

    Katastrof, hemskt och usligt! De tre första åren är de absolut viktigaste med tanke på anknytning och grundtrygghet och ju yngre desto viktigare!!! Sen att alla inte kan vara hemma i 3 år är ju fullt förståligt men vid 2,5 månader är ju förskräckligt, stackars barn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jaaa, visst är det usligt!!! men som tur är sà är vi nu priviligerade finländare, bosatta I finland, sà ebbs behÖver inte gà pà dagis riktigt än. tank, om vi bode kvar I frankrike sà skulle hon redan varit pà dagis I 3 mànader! huu!

      Radera