fredag 23 augusti 2013

dagdrömmeri

vad jag hunnit med idag, denna fredag? jo jag har sovit till halv 11 med en svettig bebis under armen. jag har diskat, fejjat och inväntat man fràn fiskjakt. han kom hem med lunch, och den är I ugnen nu, fisken.
annars känner jag mig lite deprimerad, här I frankrike, solen och havet till trots.
saknar finland. saknar den svala luften. och vännerna och familjen. och ràgbrödet. och smöret I praktiska askar. och morotskaka. som man ju iofs kan baka här. men endà.

men vet ni, snart blir vi äkta finnar igen. finlandsbosatta! tankarna gàr till tapetval, köksinredning, sängköp. inköpslistor, pengabrist och tända ljus I höstmörkret.
promenader till dagis. fast det ju inte är aktuellt, än. men man kan ju drömma.

och sà undrar jag om kotten ska ha gröna, blàa eller bruna ögon. och jag undrar hur hennes röst ska làta dà hon fràgar efter mera juice pà màrgonen, iklädd muminpyjamas. kommer hon ha làngt hàr? hur kommer hon tappa första tanden? lossnar den dà hon biter I en potatis eller màste vi dra ut den? sen kan hon lägga den I sin lilla my ask.
det finns sà mycket att tänka pà! men igàr skrattade hon för första gàngen till mig. jag  började gapskratta sà högt att hon blev rädd och började nästan gràta. lillhjärtekotten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar