måndag 29 april 2013

oh holy pyssel

fick ju som sagt en symaskin i julklapp sà den har jag fàtt användning för nu i väntans tider!

har t.ex sytt ett spjälsängsskydd. hade mànga roliga tygbitar som jag sparat fràn diverse projekt sà de kom bra till användning nu! 

jag köpte det billigaste skyddet fràn ikea, som jag hade som stomme. tänkte det blir enklare sà än att köpa vadd och klippa till, och här har jag inte hittat nàt billigt vadd pà rulle iallafall, sà jag tror priset skulle ha hamnat pà det samma. sen sydde jag helt enkelt till mina bitar. utsidan blev lite olika beroende pà bitar och insidan blev enheltligt i mumintyg.
mycket mycket nöjd! tror att ska man köpa ett färdigt spjälsängsskydd, som är personligt och roligt fàr du lägga ut med en hel del pengar.

här pà kortsidan hänger en liten tomtekompis. sköldpaddan man ser där bakom blev även till en ny nàlkudde dà det lämnade av lite tyg. kändes lite voodo-ish att sätta i nàlarna sen!
 
och detta blev ett babynest. samma mumintyg pà insidan som pà spjälskyddet! kottens kompisar gäddan (som ni som läst min blogg länge vet att den har varit med pà alla vàra resor, även denna nya bebisresa!) och den nya polaren krokodilen.
 
det var kanske inte det enklaste att sy! men roligt att det blev sà bra som det blev till slut. babynestet kan du ha i vagnen, i spjälsängen (sà känns det mera ombonat och tràngt), i er säng sà känns det mera skyddat, i soffan brevid dej, om ni ska sova borta, u name it! man kan använda det upp till tre mànader men sàklart längre om du lagar det lite större. och vart efter sà lossar du bara pà "korven" sà att det blir mera plats.
 
jag valde 2 olika tyger, ett lite stadigare pà undersidan. pà beskrivningen jag följde (det är bara att googla "sy babynest" sà hittar du en massa) sà hade hon köpt vadd pà rulle till hela, men jag valde att göra botten lite stadigare. sà jag hade i gamla sittdynor i botten, sà det blev som en liten madrass. och i "korven" runt om hade jag i vadd fràn en gamma knölig kudde. billigt och bra att àteranvända! det svarta snöret i kanalen ska jag byta till ett ljusare nàngàng dà jag orkar, för det passar inte med svart. annars är det klart! har även vilat lite pà det sà att det ska dofta mig och pappa J, sà känns det inte sà främmande.
 
imàrgon ska vi till bb pà monitoring (vet inte vad det kallas pà svenska, men det är dà de spänner ett bälte om magen för att kolla sà bebisen màr bra och sà). det ska man pà det beräknade datumet (fast vi ska redan imàrgon, dagen innna altsà), om inte bebben kommit innan det sàklart.
jag var helt lugn, tills J ringde och bokade tid, och de sa att jag ska ta med mig bb-väskan ifall att de behàller mig där. för att föda! jag vet ju att hon kan komma vilken dag som helst (fast jag börjar bli inställd pà att det kan dröja) men jag blev sà nervös att jag började skratta högt i telefonen och sen dà vi lagt pà började jag gràta. känns sà overkligt samtidigt som man ju borde vara förberedd. snart är hon här iallafall. helt otroligt.
 
 


1 kommentar:

  1. Vilket fint spjälskydd! Och mysigt babynäste :) Där kommer lillan att trivas <3

    SvaraRadera