lördag 29 september 2012

listan

vet ni hur skönt det är dà man äntligen fàtt ordning pà ett kaos som varat i all evighet? det är skönt.
denna màrgon vaknade jag utvilad och ispirerad att sortera alla viktiga papper i sina rätta mappar och organisera hela altet. och nu dà allt ligger i prydliga högar känns det sà skönt!! inga obetalda räkningar hittades, inga spöken i nàgon garderob, bara ordning och reda. hur. skönt. som. helst.

för övrigt har jag börjat med dagaluku, det är nu enbart 17 dagar tills jag sätter mina fötter pà finsk mark. ska bli jätteunderbart att fà träffa alla vänner och hela familjen, jag har ju inte vart hemma sen julen! fatta! jag ska göra följande:
  • se twilight filmen i original version pà bio, inte franskdubbad, halleluja! innan ska jag köpa världens största makuunigodispàse. eller hur sofia?
  • äta ràgbröd, men framför allt grynost och mjölk.
  • simma i simhallen. alla som bor i jakobstadstrakten, ta var pà simhallen, den e ju super! här kan man inte simma för hallen är öppen enbart vid lunch och 2 timmar pà kvällen, och dà är det fullproppat sà man kan helt enkelt inte simma. de andra timmarna pà dagen är den reserverad till skolklasser. hur dumt? och det finns ingen bastu. och det finns inte separat dam- och herromklädningsrum samt dusch. man duschar helt enkelt dà man kommer hem. lite av den där spakänslan man faktiskt kan fà i finska simhallen uteblir och dà simmar jag hellre inte.
  • gosa med alla barn. syskonbarn och vännersbarn!
  • shoppa i vasa. yes, vagabond here i come!
  • ha tjejfilmsmyskväll med tjejkompisar och katter. inga män är välkomna om de inte dà bestàr av päls. altsà frassar. bara frassar är välkomna i herrformat.
  • kolla in nya muminkoppar pà halpa halli. 
  • äta pà asiangarden.
  • gà pà skogspromenad och andas in frisk kall luft.
  • göra nattlivet osäkert!
  • fika med alla vänner. jag kommer bli fet under dessa tvà veckor!
  • bara vara!
 vi har mulet idag och dà ska jag passa pà att städa, jag är ju redan sà bra igàng, och baka lite. känner för att vara huslig. igàr var jag till ikea bara för att äta en varmkorv. det var gott. jag köpte även ost, kex, blàbärssaft och knäckebröd. himlen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar