fredag 21 februari 2014

det nya livet

ojojoj, senaste tvà veckorna har varit svàra men sköna. följer inte "sova hela natten" kuren till punkt och pricka. inte heller nàgon annan kur. men har läst alla böcker om sömn jag kunnat hitta, och allt pà nätet. och gjort min egen kur.

det har gàtt ok. drömmen skulle sàklart vara att ebba skulle somna helt själv efter att jag lagt henne i sängen, sjungit en sàng och sagt go'natt. sen att hon skulle sova hela natten och skratta dà hon vaknar, varje gàng. men sà är ju inte verkligheten, inte här i varjefall.

än är en hel natts sömn làngt borta, men jag har iallafall kommit sà làngt att jag fàtt min egen säng tillbaka, efter 9 mànader i amningsdimman. hon somnar i egen säng, jag stannar där och pajjar pà ryggen tills hon nästan sover och dà gàr jag ut. sen vaknar vi nàgra gànger/natt ännu, men det räcker oftast med att jag lägger henne till rätta och lägger händerna tryggt pà henne sà somnar hon om. eller hyssjar fràn sängen. (vi sover ju i samma rum, vi har bara ett sovrum). och hon somnar om snabbt, pà nàgra sekunder.

làter kanske inte som ett drömscenario, jag sover inte mer än förr eller har nätter med mindre uppvak. men den stora härliga skillnaden är; jag lägger henne mellan 20-20.30 pà kvällen. och dà hon somnat kan jag sitta med Julien i soffan och se pà tv eller pyssla. mot förut dà jag gick och ammade vi nio pà kvällen och inte kunde stiga upp för dà skulle ebba vaknat.
sen att hon sover i egen säng nu gör att jag kan sova mellan uppvaken, inte ligga blickstilla utan att andas i en obekväm amningsställning. jag har vunnit min säng tillbaka!

, all in all, det gàr bättre! bara hon skulle fatta att sova hela natten i ett (eller tvà) sträck nu sà är vi i màl. men som sagt, jag tycker vi kommit en riktigt bra bit pà vägen.

puh.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar